Saturday, March 26, 2022

خواندن کولیس

خواندن کولیس: خواندن کولیس، نحوه اندازه گیری، نحوه قرائت کولیس و... اصطلاحاتی هستند که برای خواندن صحیح کولیس استفاده می شوند. خطای کولیس...

خواندن کولیس (Reading Caliper نحوه قرائت کولیس و… اصطلاحات یکسانی هستند که برای خواندن صحیح کولیس استفاده می شوند. کولیس ورنیه برای اندازه‌گیری دقیق ابعاد استفاده می‌شود. اندازه گیری ممکن است تا حد زیادی بر محاسبات بعدی تأثیر بگذارد و باید اصول درست استفاد از آن را بلد باشیم.
شکل 1 زیر طرحی از یک کولیس معمولی ورنیه است، فک بزرگتر یعنی A برای اندازه گیری ابعاد بیرونی، مانند عرض یک بلوک یا میله دایره ای مثل شکل 1a استفاده می شود. همچنین می توانید از بخش (B) برای اندازه گیری ابعاد داخلی مانند قطر سوراخ (شکل 1b) استفاده کنید. عمق یک سوراخ نیز با قسمت C اندازه گیری می شود (شکل 1c).

کولیس خوانی یکی از مواردی است که مخصوصا در رشته های فنی و در انواع کارگاه های صنعتی در طراحی و ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی، به خاطر دقیق بودن قطعات و محصولات تولیدی باید آن را بلد باشند و اگر هم بلد نیستند، آموزش خواندن کولیس که کاری ساده می باشد را یاد بگیرند. مثلا برای طراحی طراحی و ساخت پله برقی لازم است قطعات با دقت تولید شوند که با دستگاه های مختلف صنعتی و سی ان سی های (CNC های) زیر انجام می شود.

No comments:

Post a Comment

معرفی بهترین مارک یخچال و فریزر ایرانی و خارجی در سال 1402

23 بهترین برند یخچال و فریزر ایرانی و خارجی در سال 1402 : بهترین مارک یخچال و فریزر ایرانی و خارجی باعث می‌شود تا به تعمیر لوازم خانگی و سای...